Sinirleri Güçlendirme Teknikleri:

Sinirleri Güçlendirme Teknikleri:

İşin temel mantığı: Zihnimizi zorladığımızda çeşitli kimyasal reaksiyonlar sonucu beyindeki sinir uçları uyarılarak yeni hücrelerin yapılandırılması sağlanır. Yani beynimizin bir kas gibi çalıştığını düşünün. Ne kadar fazla çalıştırırsanız o kadar güçlenir. Halk dilinde buna “ kafayı çalıştırmak” denir. Çalışmayı bıraktığınız an kasta sarmalar, güçsüzleşmeler, beyin hücrelerinde “ toplu ölümler” başlar.

Ağrılara dikkat! Ağrılar nimettir, vücutta ortaya çıkan rahatsızlıkları haber veren alarm sistemleridir. Sağlıklıyken iç organlarımızın çalıştığını fark edemeyiz. 5 duyumuz ve iç organlarımızdan beyne bilgi götüren, beyinden gerekli emirleri getiren sinir telleri vücudumuzun mükemmel çalışmasını, böylece hayatımızı devam ettirmemizi sağlar. Beyne vücudun çeşitli yerlerinden bilgi götüren sinir tellerinden bir kısmı istihbaratçı gibi çalışarak işlerin yolunda gidip gitmediğini haber verir. Bu istihbarat birimlerine “feed back” devreleri denir. Bunlardan gelen istihbarat bilgilerine göre gerektiğinde beyinden organlara çalışma tempolarını normalde tutacak yeni emirler gönderilir. Meselâ vücut ısımız 36.50 olması gerekirken dış tesirler sebebiyle yükselince feed back devreleri derhal beyne haber verir. Beyin aldığı bilgileri değerlendirip ısıyı normal hale indirmek için ter bezlerini faaliyete geçirir. Yine hücrelerdeki besin miktarının düştüğünü farz edelim. Bu durumda kandaki şeker oranı da düşer. Feed back devreleri vasıtasıyla kandaki şeker oranının düştüğünü haber alan beyin, adrenalin salgı bezlerini faaliyete geçirir. Depo halindeki yedek şeker kana verilerek kan şekeri seviyesi normale çıkarılır. Hastalık sırasında beyin düzeltemeyeceği durumla karşılaşınca hastalık mikroplarının veya başka sebeplerin zarar vermeye başladığı bölgeye ağrı mesajları göndererek bizi uyarır. Biz de ağrımızı dindirmek, hastalığımıza çare aramak için doktora koşarız.

Sinirleri güçlendirme teknikleri:

1- Yeni bir dil öğrenmek.
2- Ezber yapmak.
3- Yeni bir kıtap okumak.
4- Beyni oksijensiz bırakmamak maksadıyla temiz havada bulunmak: Beynin de oksijene ihtiyacı var. Oksijen beyin kan dolaşımını artırarak hücrelerin yenilenmesini, dolayısıyla hafızayı güçlendirir. İster spor yapın, ister yavaş tempolu bir yürüyüş. Beyin hücrelerinin oksijen ihtiyacını karşılamak için günde en az 20 dakika temiz havada bulunmak şart.
5- Düzenli uyku: Aynı saatlerde yatıp kalkma alışkanlığı edinin. Bu biyolojik ritminizi düzenlediği için beyin hücreleri üzerinde olumlu etki yapar. Uykudan önce 30 gr. Tavuk, balık, tofu ( soya peyniri)bir limonla ya da yoğurtla birlikte yenmeli. Kişinin uyku bozukluğunun olduğunu anlamak için birkaç belirtiye dikkat etmek yeterli. Sabah yorgun uyanıyor, unutkanlık, yorgunluk, konsantrasyon bozukluğundan yakınıyor; son zamanlarda daha çabuk sinirleniyor; kolay kilo veremiyorsanız; tansiyonunuz kolay düzenlemiyorsa sebep uyku bozukluğu olabilir.

6- Sindirim sisteminizi yoran yiyeceklerden uzak durmak
7- Aşırı stresten kaçınmak. Hep stres altındaysanız, bir ruh hekiminden yardım alın. Stres her taşın altından çıkıyor. Vücudun bir numaralı düşmanı stres beyne de zarar veriyor. Hücrelerin erken yaşlanmasına ve ölmesine sebep oluyor. Bu yüzden çok yoğun çalışmak, psikolojik travma gibi ağır stres dönemlerinde unutkanlık artıyor. Stresle etkili mücadelede varılan son nokta: Stresinizi sevin! Stresi önlemek mümkün değil ama azaltmak mümkün. Stresten kurtulmanın en etkili yolu B vitaminidir.

Sinirleri güçlendiren şifalı bitkiler ve gıdalar:

B vitamini: Sinirlere iyi gelir; fındık, et, yeşil sebze, patates ve muzda bulunur. Çok sinirli hissettiğinizde bir avuç yer fıstığı, ceviz yiyin. Sinirleriniz gevşer.

Tabiî gıdalar: Sarımsak, nane, vanilya, elma gibi tabiî besinlerde sinirleri güçlendirir.
Elma sirkesi- bal karışımı: Kalb ve sinirleri güçlendirmek için düzenli elma sirkesi bal karışımı alınması tavsiye edilir.
Akdiken suyu: Bir yudum akdiken suyu yaşlı kalbi takviye eder. Hiçbir zarar vermeden kalp damarlarındaki kanın rahat dolaşımını sağlar. İhtiva ettiği yüksek miktarda potasyum zehirlerden arınır, dengeli su kullanımını sağlar. Bu durumdan bilhassa kalp kasları, damarları ve sinir hücreleri faydalanır.
Fındık: Sinirleri güçlendirir. B vitamini dışında HGH hormonu oluşumunu tetikleyen proteinler ihtiva eder.
Anason. Yatıştırıcı, rahatlatıcı, spamz çözücüdür. Uykusuzluğa etkilidir. Sinirsel mide, bağırsak gazları, kalp çarpıntılarında kullanılır. Sakinleştiricidir. Baş ağrılarını giderir.
Hasalban:Baş dönmelerinde çarpını, uykusuzluk, migrende önemlidir. Ruhî yorgunluk ve hafıza zayıflığında kullanılır, vücut direncinin artmasına yardım eder. Sinir ve sindirim sistemini uyarır. Kan dolaşımını hızlandırır.
Karabaş lavanta: Ağrı kesici, sinirsel baş ağrısını dindirici, yüksek tansiyonu düşürücü etkisi vardır. Yatıştırıcıdır, sinirleri ve kalbi güçlendirir.
Melissa: Huzursuzluk, sıkıntı gibi vücuttaki halsizlik belirtilerini tedavi eder. Sinir sisteminden kaynaklanan baş ağrılarını giderir. Kasılmalara karşıdır, uykusuzluğu giderir, sakinleştirir, migrende etkilidir.
Şerbetçi otu: Rahatlatıcıdır, uyutucu, nefes açıcı, sinirsel mide ağrılarını giderici, sindirimi kolaylaştırıcıdır. Bedeni güçlendirici bir toniktir. Merkezi sinir sistemi üzerinde uyarıcı etki yapar.
Kedi otu: Yatıştırıcı, stres gidericidir. Sinirsel yorgunluk, heyecanlanma, kalp çarpıntılarını önler. Spazm çözücüdür, ruhî bozukluklar, sinir kökenli baş ağrıları,migrende kullanılır.
Lavanta: Sinirleri yatıştırıcıdır, spazm çözücüdür, depresyonla ve stresle ilgili baş ağrılarında iyileştiricidir. Bitkinlik ve güçsüzlükte merkezî sinir sistemi, dolayısıyla bedeni güçlendirici toniktir. Sinirsel mide-bağırsak gazını alır.
Fesleğen. Uyarıcı ve spazm çözücüdür. Sinirleri güçlendirici etki yapar. Bedeni güçlendirici tonik etkisi ve yatıştırıcı özellik taşır.
Bahar: Antibiyotik ve antiseptik özellik taşır. Çarpıntıları giderir, teskin edicidir. Solunum, dolaşım, idrar yollarında tedavi edicidir.
Söğüt kabuğu. Ağrı kesicidir, uykusuzlukta kullanılır. Aspirin ana maddesidir. Kuvvet verici olup sinirleri yatıştırır. Romatizma, mafsal iltihaplarında kullanılır.
Kayısı: Sinirleri gevşetir. Bol miktarda A, B, C vitaminleri, protein, şeker, madensel tuzlar ihtiva eder. Dünyanın en doğal sakinleştiricisidir. Sinirleri gevşetip rahatladır.
Nane: Sinirleri güçlendirici, yatıştırıcı özelliği vardır.
Magnezyum: Sinir sisteminin, kasların gevşemesini sağlar. Sakinleşmeye yardımcı olduğundan “antistres minerali” diye bilinir. Sinirlerin düzenli faaliyetine yardım eder; antiallerjik, ağrı kesici, sinirleri güçlendirici etkisi vardır. Kuru baklagiller, fındık, fıstık, badem, muz, kakao, patates, bitkisel yağlar, bal kabağı, susam ve maden suları magnezyum deposudur.
Kavun: Sinirleri yatıştırmada etkilidir. İçindeki B vitamini krom ve iyot sinirlerini teskin eder. Kişiyi sakinleştirir.
Sinir sistemini teskin edici: Bergamiye, limon, oğulotu, papatya, lavanta.
Sinirleri uyarıcı: Neroli, nane, ylan-ylang, yasemin, reyhan.
Sinirleri güçlendirici. Oğulotu, lavanta, biberiye, ardıç, papatya, misk adaçayı.

Dr. Ethem Günday, genç beyin 2007/06 61 sayı arka kapaktan derlenmiştir.
__________________


Sağlıklı Yasam